Skip to main content

PEMINTAL MIMPI: Bahagian 10

 

Sebaik sahaja rumah itu berhenti bergerak. Malik terjun daripada tingkat atas.


Pistol diacukan ke arah nenek kebayan itu.


“Berhenti dan undur perlahan-lahan sebelum peluru ini menjamah tubuhmu,” arah Malik tegas.


Perlahan-lahan dia menjauhkan diri daripada mesin pemintal itu seperti yang diarahkan.Namun, matanya menyorot ganas.

Tiba-tiba dia melompat dan cuba menerkam Malik. Seroja sudah bersedia. Sebelum sempat menyentuh Malik, Seroja menembak jaring ke arah wanita itu.


Nenek kebayan itu tercampak dalam selimut jaring besi yang membalut tubuhnya. Dia bertambah ganas. Dia meronta cuba mencarik jaring dengan giginya yang tajam itu tetapi gagal. Setiap kali dia cuba meronta jerutan jaring itu semakin kemas mengikat badannya.


“Pasukan satu, masuk. Sasaran sudah diberkas.”


Seroja memerhatikan ruang tamu yang berselerak itu. Sebuah manuskrip berselerakan di atas meja besar. Skema binaan mesin pemintal mimpi itu adalah sebahagian daripada manuskrip itu. Dia membidik gambar manuskrip sebelum mengumpul memasukkannya ke dalam beg bukti.


Ѿ


Balai Temenggung. Negara Sunda.


Nenek kebayan itu meronta-ronta apabila diheret masuk ke balai. Suasana riuh balai menjadi sunyi dengan kehadiran Malik dan nenek kebayan itu. Teriakan nenek kembayan itu membuatkan beberapa anak kecil menangis ketakutan.


Pintu bilik soal siasat terbuka sendiri sebaik sahaja Malik menghampiri bilik itu. Nenek kebayan melabuhkan punggungnya di sebuah kerusi logam. Tangannya digari rapat pada meja.


 “Bagaimana untuk sedarkan budak lelaki itu?” desak Malik.

 

Kanak-kanak lelaki yang diselamatkan mereka walaupun telah dipisahkan daripada mesin pemintal itu masih tidak sedarkan diri. Dia telah hanyut dalam koma.


“Cepat beritahu!” Malik tidak berlengah.


Masa semakin suntuk. Mangsa terakhir pemintal mimpi telah diragut nyawa telah koma hampir seminggu.


Ketawa nenek kebayan itu menampakkan barisan taringnya yang tajam.


Malik mengetap gignya dan memeras tangannya menahan sabar. Seroja hanya berdiri di satu sudut bilik itu. Dia tidak berkata apa-apa sepanjang soal siasat. Nenek kebayan itu merenung Seroja daripada tadi.


“Kasihan kalian berdua.”


Dahi Malik berkerut. Seroja beriaksi sama.


“Dua keturunan darah yang bertentangan bersatu dengan ikatan perkahwinan. Satu keturunan dimuliakan kerana darahnya dan satu lagi menjadi hina kerana darah. Tentu sekali kalian tidak dapt menimbang zuriat. Hahaha,” nenek kebayan dapat membaca bahasa tubuh Seroja dan Malik.


 “Kau buat aku hilang sabar! Seroja bawakan aku cuka dan limau.”

 

Seroja bergegas keluar daripada bilik siasatan itu. Matanya berkaca. Kata-kata wanita tua itu, mengugurkan air mata Seroja.


Nenek tua itu menelan air liur sebaik sahaja mendengar arahan Malik kepada Seroja.


Nenek kebayan itu mula membuka mulut, “Aku tidak tahu, aku hanya tahu untuk memintal mimpi. Aku hanya mengikuti langkah di dalam  dalam manuskrip itu.”


“Jadi. Dari mana kamu dapatkan manuskrip ini?”


Dia hanya berdiam diri. Matanya liar memerhatikan sekeliling seperti mencari sesuatu.


“Jawab. Jawab!” Malik membentak meja logam.


“Nyawaku pasti melayang jika aku membuka mulut. Ada mata yang memerhatikan kita, ada telinga yang selalu mendengar,” nenek kebayan memberi amaran.


Anak matanya liar memerhatikan sekeliling.


“Jika kamu membantu siasatan ini, akan aku pastikan kamu mendapat perlindungan yang sewajarnya.”


“Hahaha. Perlindungan? Kalian tidak mampu berlindung daripada mereka. Mereka di antara kita seperti bayang-bayang”


“Siapa mereka?”


Mulut nenek kebayan itu kembali terkunci.

Comments

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya