Skip to main content

Kilang Mimpi?

Degupan jantungku semakin reda setelah langkah larianku berubah menjadi langkah yang perlahan.

“Penat betul, sudah lama tidak berjoging,” gomelku sendirian.

Untuk pulang ke rumah, aku perlu melalui sebuah taman permainan yang berhampiran. Aku mula berjalan melalui kawasan taman permainan. Seorang anak kecil ketawa sakan apabila ibunya menghayunkan buaiannya naik lebih tinggi. Penatku semakin berkurang tatkala mendengar gelak ketawa anak kecil itu.

Tiba-tiba aku nyaris tersungkur. Mujur aku sempat mengatur langkah. Jika tidak tersembam mukaku ini pada lantai bata bercorak coklat dan kelabu. Kasut memakan tuan. Tali kasutku nyaris menyerat tuannya sendiri. Jadi aku duduk di sebuah bangku kayu untuk mengikat semula tali kasutku.

Dua orang kanak-kanak duduk di sebelahku. Pada mulanya aku tidak ambil peduli pada kanak-kanak, tetapi suara salah seorang kanak-kanak itu membuatkan anak mataku mencuri melihat kanak-kanak itu.

“Eh, budak di masjid hari itu,” bisikku. Kanak-kanak itu adalah kanak-kanak berjubah putih yang ku temui di surau hari itu.
“Lee, kamu pernah sampai ke kilang mimpi?” tanya kanak-kanak itu kepada rakannya, seorang kanak-kanak berbangsa Cina yang berkaca mata.

“Kilang Mimpi! Kilang apa ini?” aku berbisik lagi.

Balas rakannya, “Kilang Roti Mimpi sebelah stesen PETRONAS itukah?”

“Bukan kilang itu, kilang yang lainlah.”

“Habis, kilang yang mana ini?”

“Entah, ayah saya kata kilang ini sangat besar dan sangat banyak. Ayah saya kata nanti dia akan bawakan saya di sana.”

Aku sebenarnya mencuri dengar perbualan kanak-kanak ini.

Sambil menarik bucu bajuku yang perlu, kanak-kanak itu bertanya,“Abang, pernah pergi ke Kilang Mimpi?”
“Erm, kilang mimpi? Boleh tolong gambarkan sedikit?” pintaku.

“Ayah kata kilang ini sangat-sangat besar dan sangat banyak.”

Soalku, “Berapa banyak?”

“Sebanyak manusia di bumi.”

Aku tertekan air liur mendengar jawapan kanak-kanak itu. Pelik benar jawapannya.

“Kilang itu hasilkan apa?”

“Macam-macam ada. Ayah adik beritahu adik, produk utama mereka adalah IMPIAN yang manis dan ANGAN-ANGAN yang masin.”

Jawapan kanak-kanak itu bertambah pelik.

“Macam mana kilang itu hasilkan benda-benda itu?”

“Ayah kata, kalau hendak buat angan-angan senang. Ambil sedikit MIMPI selepas itu peramkan sahaja selama beberapa ketika.”

“Berapa lama?”

“Selama mana yang abang suka.”

“Kalau hendak buat Impian?”

“Kalau hendak buat IMPIAN ini leceh sikit. Bahan-bahannya sama seperti angan-angan cuma perlu tambah USAHA. Lepas itu, kita kena guna api jenis “SEMANGAT” yang konsisten untuk bakarnya. Apabila sampai masanya jadilah IMPIAN jenis KEJAYAAN.”

“Oooooo. Sebelum abang terlupa, nama adik ini siapa?,” kataku sambil memuncungkan mulutku.

“Nama adik Muhammad Hasbi. Boleh panggil Hasbi,” balas kanak-kanak itu.

“Allahhu Akbar, Allahhu Akbar,” azan berkumandangan.

Dalam tidak sedar, hari sudah senja. Tidak sangka perbualanku dengan kanak-kanak itu membawa aku sehingga ke senja.

“Abang tidak mahu ke suraukah?”
“Abang balik dulu,” aku segera bangun untuk berangkat pulang.

Hasbi dan rakannya turut beredar. Kami berpisah di sebuah cabang. Aku melangkah beberapa tapak ke hadapan. Apabila aku menoleh ke belakang, Hasbi dan rakannya tidak lagi kelihatan seperti malam kali pertama kami bertemu.

Comments

  1. haha, dua kali tuh bulah..mcm men sorok2 laks.
    mmg betul ke ko x nmpk pas ko dlm perjalanan balik tuh ek?

    dari apa yg aku baca, budak tuh mcm berpengetahuan agak tinggi. mgkn ayah dia bagus mengajar anak dia tentang islam dan kehidupan ini.

    ReplyDelete
  2. bull~cite btol ker nih? meremang bulu roma aku bace cite ko nih..
    baguih tol dak nih kan...highly-educated...cerdik..ni bdk btol2 kan?

    ReplyDelete
  3. gajahchan

    Entahlah, mungkin budak itu sorok belakang pokok..

    int@n

    Budak betul kot. Harap ini budak betul >_<. Seram~~~

    ReplyDelete
  4. Wah, mcm cerpen rekaan pulak aku baca. Bijak la budak tuh. Tapi macam khayalan pun ada kan?

    ReplyDelete
  5. nadxoxo

    betul-betul

    riezal

    Selamat datang En. Riezal. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  6. biar benar ada budak berjubah putih. saya rasa curiga dengan cerita saudara ni.

    ReplyDelete
  7. rasanya..mmg khayalan. hik.hik

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya