Skip to main content

Kepah Goreng

Hari ketiga: Resipi Kepah Gorenag.

Anda pun membelek buku yang dimaksudkan beberapa kali tetapi masih tidak bertemu dengan resepi yang dimaksudkan.

Jumpa? Jika tidak jumpa pendek umur.

Baiklah-baiklah resepi itu sememangnya tidak wujud. Resipi asal adalah Lala Goreng tetapi disebabkan saya hanya bertemu dengan Sang Kepah. Maka Sang Kepah itu menjad mangsa yang sungguh lazat.

Inilah hasilnya.

Kepah Goreng



Resipi Kepah Goreng ini adalah sangat mudah kerana anda hanya perlu menumis dan kemudian memasukkan semua bahan sekali gus. Rahsia keenakan masakan ini adalah pada bahan utama masakan ini iaitu Kepah (jika anda menggunakan lala bahan utamanya adalah Lala).

Kemanisan yang terhasil daripada kepah menyedapkan masakan ini.

Satu tips untuk memilih makan laut bercengkerang seperti kerang, kepah, lala dan sebagainya adalah dengan memerhatikan kepah tersebut semasa berada di dalam bekas. Jika kerang itu menutup mulutnya (mulut? sesuaikah terma ini?) semasa anda menyentuhnya bermakna kerang itu masih hidup dan pastinya segar.

Amat penting memilih kepah yang segar untuk memastikan masakan anda dipuji sampai anda kembang. Heheheheehe.


Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua cara untuk berjima apabila berbelanja:

  1. Rancang perbelanjaan anda
  2. Membeli belah di tempat yang betul

Rancang perbelanjaan anda - Dalam semua perkara perancangan akan menjimatkan anda. Perancangan bukan hanya menjimatkan masa malah menjimat fulus anda. Kerja-kerja yang last minute akan memakan diri anda kerana anda berbelanja dalam keadaan terdesak dan tidak membunya masa untuk membuat pilihan.


Membeli belah di tempat yang betul - Perkara yang sering dilakukan oleh saya sekeluarga adalah membeli-belah di pasar tani dan di kedai borong.

Pasar Tani menawarkan makanan yang segar dan murah.
Kedai borong menawarkan harga yang murah. Kadangkala perbezaannya sehingga RM0.20 setiap barang. Jimatkan.

Di kawasan Taman Melati ada sebuah kedai borong berhampiran dengan JPJ Wangsa Maju.

Itu saya setakat ini.

nota:
1. Ada orang bacakah blog saya ini?
2. Untuk mengetahui resipi sebelum ini klik di sini


Comments

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya