Skip to main content

Songket Bertenun Sakti: Episod 1


“Ambil songket ini dan bawakannya ke istana. Hari ini putera raja akan memilih songket untuk majlis ulang tahun keputeraannya,” kata Nenek Seroja kepada Nadi.

Nadi memasukkan songket kuning bersulam benang emas ke dalam begnya, “Baiklah nenek. Tapi mengapa nenek tidak bersama Nadi untuk ke istana kali ini?”

“Nenek perlu ke kenduri di kampung sebelah untuk  majlis perkahwinan kawan nenek.”
Nadi mengangguk faham.

Dada langit masih gelap. Hanya samar-samar cahaya matahari menembusi ruang di langit.  Nadi menguak pintu hadapan dan menghidup udara pagi yang segar lagi nyaman.

“Nenek, Nadi bergerak sekarang,” kata Nadi sambil menggalas begnya.
Nenek Seroja berpesan, “Baiklah, sampai di istana nanti jangan lupa pesan nenek tentang cara untuk mempersembahkan songket.”
“Insyaallah, Nadi akan ingat. Susunan dan motifkan nenek.”

“Betul-betul,” kata Nenek Suria yang sedang tekun menenun songket di bangsal kecil di hadapan rumahnya.
Melangkahlah Nadi meninggalkan perkarangan rumahnya dengan hati yang gembira berbaur kerana hari ini merupakan kali pertama dia bertemu dengan putera diraja seorang diri.

Bertanya Nadi kepada dirinya sendiri, “Bolehkan saya mempersembahkan songket ini sebaik nenek?”
Dia mengeluh sendiri.

Istana Kota Diraja Rajawali sudah kelihatan tidak jauh daripada tempat dia berdiri. Dengupan jantung Nadi semakin pantas setiap langkah dia mara ke arah istana.

“Nadi, kamu mahu ke mana,” tanya seorang gadis india yang sedang gagah mengendung beberapa buah buku tebal.
“Oh, Kartini. Mengapa kamu di sini?” tanya Nadi sambil tersenyum hangat.

“Saya sedang mencari buku di perpustakaan di sana.”

“Buka apa? Novel cinta?” Nadi mengusik.

“Eh kamu. Novel cinta cintan ini saya sudah jarang sedang saya baca. Saya sedang mencari buku-buku kimia dan masakan.”

“Erm, kalau buku masakan itu saya faham kerana keluarga kamu membuka restauran makanan tapi buku kimia? Sangat pelik.”

“Makanan juga terdiri daripada bahan kimia. Garam adalah natrium klorida,” pantas Kartini memjawap kegusaran di minda Nadi.
Nadi mengaru kepalanya, “Saya masih belum dapat tangkap.”

“Sebenarnya saya sedang mencari cara untuk mengurangkan kolestrol dalam santan. Semenjak akhir-akhir ini orang ramai sudah mula pentingkan kesihatan. Lagipun kebanyakkan makanan di restauran saya mengunakkan santan. Saya mempunyai tanggung jawap sosial.”

“Bagus betul cara pemikiran kamu itu. Tidak lama lagi, berkembanglah perniagaan bapa kamu. Nanti, bertambahlah cawangan restauran kamu. Restauran Kartini,” puji Nadi.

“Terima kasih. Terima kasih,” ucap Kartini.

Kartini mengajak Nadi ke restauran bapanya. Nadi melabuhkan punggungnya di atas kerusi kayu.

“Kamu mahu minum apa?” tanya Kartini.

“Teh kekwa,” jawap Nadi ringkas.

Kartini bertanya, “Makan?”

“Tidak mengapa, saya sudah bersarapan,” balas Nadi.

“Abang, teh kekwa satu dan teh kosong satu,” kata Kartini kepada pelayan dalam bahasa tamil.

“Atas tujuan apakah kamu ke sini,” Kartini bertanya.

“Tidak lama lagi, akan diadakan majlis keputeraan Putera Fairuz. Saya membawa kain songket untuk dipersembahkan kepadanya,” beritahu Nadi.

“Oh begitu rupanya. Tetapi hari ini saya rasakan sesuatu yang aneh. Nenek kamu tidak turut serta?”

“Nenek Seroja tidak dapat hadir kerana dia perlu memenuhi undangan perkahwinan anak kepada sahabatnya.”

Meja mereka dihampiri pelayan restoran. Dua gelas teh diletakkan di hadapan mereka berdasarkan pesanan masing-masing. Nadi dan Kartini meneruskan perbualan mereka.

****************************************************************************

Jam di pergelanggan tangan dibelek Nadi. Jam sudah menghampiri sembilan pagi.

“Maaf saya terpaksa beredar dahulu,” Nadi memohon untuk beredar.

“Silakan. Silakan,” kata Kartini.

Nadi bergegas bangun dan beredar. Tiba-tiba langkahnya terhenti. Dia kembali ke mejanya tadi.

“Berapa harga air ini?” tanya Nadi.

“Kamu tidak perlu membayarnya. Saya belanja kamu hari ini,” kata Kartini.

“Terima kasih,” ucap Nadi.

Nadi mula berlari kecil menuju ke arah istana kerana menyedari dia sudah terlambat.Sebaik sahaja berada di hadapan pintu masuk, pengawal menghampirinya.

“Apakah tujuan kamu untuk masuk ke dalam istana?” tanya pengawal itu dengan suara yang garau dan tegas.
“Saya ke mari untuk ….”

Belum sempat Nadi menghabiskan ayat, satu suara menyuruh pengawal sebentar tadi membenarkan Nadi masuk.

“Biarkan kanak-kanak itu masuk. Dia ke mari untuk mempersembahkan songket kepada putera di raja,” suara itu datang daripada pengawal yang lebih berusia daripada pengawal yang bersuara garau tadi.

 “Lekas-lekas masuk ke dalam. Penjual songket lain sudah lama sampai. Jangan terlepas pula peluang kamu untuk berniaga,” suruh Pak Zamani.

“Terima kasih setinggi langit dan sedalam dasar Laut Hitam Pak Zamani,” ucap Nadi sambil berlari menuju masuk pintu istana.

****************************************************************************

Pintu kamar Putera Fairuz hampir ditutup pengawal.

“Nanti! Nanti jangan tutup pintu itu lagi,” teriak Nadi dari hujung koridor.

Mendengar teriakan Nadi, pengawal menahan pintu masuk. Nadi berlari sekuat hati dan sepantas mungkin untuk masuk ke dalam kamar Putera Fairuz. Nadi tergelincir sebaik sahaja berada di hadapan pintu kamar. Semua pasangan mata beralih ke arah Nadi.

“Maafkan patik tuanku kerana patik terlambat,” ucap Nadi sambil menundukkan kepalanya.

“Tidak mengapa,” kata Putera Fairuz dengan nada yang perlahan dan tersekat-sekat.

Lima orang berada di kamar Putera Fairuz selain Nadi. Putera Fairuz yang sedang mencuba songket di hadapan cermin.  Tiga penjual songket turut berada di situ. Orang yang terakhir, seorang lelaki muda bergaya dengan pita ukur di lehernya dan sebilah gunting di sisinya seperti pahlawan perang.

“Tukang jahit diraja, songket berwarna hitam ini sesuai untuk dijadikan pakaian beta untuk hari istimewa itu nanti?” tanya Putera Fairuz kepada lelaki bergaya tadi.

“Sangat sesuai tuanku. Warna hitam ini menyerap cahaya sesuai untuk menyembunyikan badan tuanku yang boroi dan boyot itu. Opss, maafkan patik tuanku,” tukang jahit segera menutup mulutnya apabila menyedari ketelanjuran bicaranya.

Riak wajah Putera Fairuz pantas berubah masam dan sedih. Baginda menundukkan kepalanya bawah.

“Patik rasakan warna hitam itu tidaklah sesuai kerana hitam itu melambangkan kemurungkan tuanku,” celah satu suara.
Kata seorang penjual songket kepada Nadi, “Eh, kamu diam. Jangan hendak menunjuk pandai.”

Putera Fairuz menoleh ke belakang kerana ingin mencari suara yang mencaleh tadi.

“Siapakah yang berani mencelah perbualan beta dan tukang jahit,” tanya Putera Fairuz.

Nadi terdiam kerana ketakutan. Jari-jari telunjuk penjual songket lain menunding ke arah Nadi. Putera Fairuz merenung tepat ke arah Nadi. Nadi menelan air liur.

bersambung......

Comments

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya