Skip to main content

Kanak-kanak berjubah putih

“Assalammualaikum warahwatullah, Assalammualaikum warahwatullah”, ku lafazkan. Ada satu haruman menarik deria bauku untuk menoleh ke belakang. Seorang kanak-kanak berjubah putih berada di saff belakangku.



Bisikku, “Wangi betul bau minyak wangi budak ini.”



Para jemaah mula menadahkan tangan pada akhir solat. Aku segera menoleh ke hadapan menyertai bacaan doa.

Selepas tamat bacaan doa, aku duduk di tangga masjid sambil menyarungkan kasut. Bau harum itu hadir semula. Bahuku disentuh tangan yang kecil. Gerakan refleksku segera mengarahkan kepala supaya menoleh ke arah tangan itu. Kanak-kanak berjubah putih itu muncul di bahu kananku.

“Abang, tumpang duduk di sebelah, boleh?”



“Duduklah,” kataku sambil memberi ruang antara aku dan tiang tangga.

“Abang, kenapa budak perempuan perlu bertudung?” satu pertanyaan muncul daripada bibir kanak-kanak itu.



“Sebab Allah suruh,” jawabku ringkas. Aku sebenarnya malas untuk menjelaskan panjang lebar.

Soal kanak-kanak itu lagi, “Sebab apa Allah suruh pakai tudung?”



“Sebab kalau pakai tudung dapat pahala. Kalau tidak pakai tudung nanti berdosa. Allah marah pada orang yang tidak bertudung.”

“Macam itukah? Tapi kenapa perlu bertudung di luar rumah bukan di dalam rumah?” kanak-kanak itu bertanya lagi.



“Banyak soalan pula budak ini. Kalau aku cakap sebab Allah suruh, dia tanya lagi,” aku bermonolog sendirian.

“Adik, kalau adik ada sesuatu yang adik sayang, adik akan simpan untuk adik seorang atau adik akan berikan kepada semua orang.”



Jawab kanak-kanak itu bersungguh-sungguh, “Tentulah adik akan simpan untuk adik seorang sahaja.”

“Hah! Sebab itulah Allah suruh budak perempuan bertudung. Rambut itu aurat. Sesuatu yang berharga untuk disimpan dan dijaga.”

“Oooooo, begitu.”

“Bullah, jom balik,” jerit kawanku yang sudah lama menunggu dalam Perodua Vivanya.



“Sekejab. Sekejab.”

“Dik, abang balik dulu ya.”

Kanak-kanak tadi sudah hilang bersama haruman minyak wanginya. Mataku meliar mencari kelibat kanak-kanak itu tetapi tidak berjaya.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya