Skip to main content

PEMINTAL MIMPI: Bahagian 19

 

“Aku sudah menjalankan tugasku. Aku memohon kalian menghantar aku pulang. Rasanya sudah seharian aku berada di sini. Gusar sahabat-sahabat akan risau kerana aku pergi tanpa sebarang perkhabaran.”

“Hanya tuhan sahaja mampu membalas baktimu, Hatadi. Dan kami berjanji akan menghantarmu pulang sebentar nanti. Tetapi sebelum itu, aku ingin menjemputmu ke rumahku. Ada sesuatu yang ingin aku berikan kepada kamu,” ujar Malik.

“Tidak perlu, Malik. Tidak perlu sebarang ganjaran,” Hatadi menolak pelawaan itu.

“Tetapi aku akan melanggar amanah Dr Denai jika tidak dapat memberikan kamu barang itu.”

Seroja kelihatan cuba meninggalkan bilik saat suaminya dan Hatadi berbual.

Malik bertanya, “Seroja mahu ke mana?”

“Tempat biasa, abang,” balas Seroja. 

“Tetapi tetamu kita ini perlu pulang segera.”

Hatadi mencelah, “Tidak mengapa, aku boleh meluangkan masa lagi di sini.”

Mereka dibawa Seroja ke bilik rawatan kanak-kanak.

Kanak-kanak di situ gembira dengan kehadiran Seroja.

“Ibu Seroja!” panggil seorang anak kecil yang berbalut tangannya. Dia mendakap Seroja. Wanita itu mengendong anak kecil itu bersama beberapa orang lagi ke sebuah kawasan permainan.

Dari jauh mereka berdua memerhatikan gelagat Seroja bersama anak-anak kecil tadi.

“Kau sudah berjodoh Hatadi?” tanya Malik

“Belum, Malik. Masih belum menemui yang istimewa.”

“Yang istimewa atau yang sempurna?”

Hatadi ketawa, “Bukan, cuma aku tidak punya masa kerana sibuk menghabiskan pengajan doktor falsafahku.”

Malik dan Hatadi melontarkan pandangan mereka kepada Seroja. Wanita itu berasa senang bersama anak-anak yang pelbagai ragam. Kelihatan damai pada wajahnya apabila melayan mereka. 

“Seroja pandai melayan anak-anak itu. Sudah mempunyai anak?

Malik menghela nafas, “Belum rezeki.”

Rasa bersalah menyelubungi Hatadi. 

“Maafkan aku.”

“Tidak mengapa. Doakan kami.” 

“Insyaallah.”

“Darah kami darah tersumpah. Tidak dapat melangsungkan keturunan kerana keturunan kami. Aku degil untuk terus bersamanya walau dihalang kerabat aku.”

“Insyaallah ada caranya. Ada rahsianyanya. Bukankah setiap penyakit ada penawarnya,” Hatadi cuba memujuk hati Malik.

“Mungkin, Hatadi. Aku sebagai manusia harus berserah dan berusaha.”

“Ha macam itulah, Tuan Temenggung.”

“Hatadi, Hatadi. Bijak sungguh kamu mengambil hati.”

Ѿ

Kenderaan pod berhenti di rumah Seroja dan Malik. Satu suara menyambut kepulangan mereka di muka pintu.

“Selama pulang, Tuan Malik dan Puan Seroja. Nampaknya kalian ada tetamu.” 

Satu sfera terapung di udara mengiringi mereka bertiga masuk.

“Kamu duduk dahulu. Aku akan bawakan barang itu sebentar.”

Ada sebuah topeng kayu digantung di atas setiap rak buku kecuali sebuah rak di tangga rumah.

Satu perkara yang membuatkan Hatadi kagum melihat rumah adalah kerana hampir setiap dinding rumah itu rak buku menjadi pendampingnya.  

Buku daripada pelbagai genre membuatkan ulat buku seperti Hatadi terliur ingin menelaah setiap buku-buku itu. Jemarinya bermain pada tetulang buku pada salah satu rak. Pada satu tetulang buku, jari telunjuknya terhenti.

Undang-Undang Laut Melaka (Keluaran 1429)

Tajuk tertera pada buku itu. Perlahan-lahan dia keluarkannya daripada rak. Sehelai demi sehelai buku itu diselak. 

“Kandungannya seperti Manuskrip Undang-undang Laut Melaka. Cuma banyak pindaan terhadap undang-undang ini,” Hatadi berbisik kepada diri sendiri.


Malik muncul daripada tingkat atas, “Apa yang khusyuk benar itu Tuan Hatadi?”

Suara itu mengejutkan Hatadi.

“Maafkan aku kerana membaca buku ini tanpa izinmu.”

“Tidak mengapa. Tidak mengapa. Buku itu salah satu pelajaran wajib semasa aku menuntut di Universiti Tun Perak. Berminat untuk menelaahnya?”

Senyum pada bibir Hatadi sudah membuatkan Malik faham

“Ambil  buku itu dengan ini sekali.”

Malik menyampaikan sesuatu ke tangan Hatadi.

 “Apakah ini?”

“Microfilem catatan Pemintal Mimpi itu. Dr Denai maklumkan saya, kau akan menghargainya.”

Senyum terukir di bibir Hatadi lagi. Dia sebenarnya memang ingin mendapatkan manuskrip itu tetapi Dr Denai lebih dahulu tahu keinginannya.

“Tolong panggilkan perkhidmatan pod ke mari,” arah Malik kepada sistem automatik rumahnya.

“Isk kanda ini. Jemputlah tetapi makan dahulu. Lagipun sudah seharian dia tidak makan,” tegur Seroja.

“Tidak mengapa, Seroja. Aku benar-benar sudah terlambat,” Hatadi sopan menolak pelawaan mereka.

Daripada tadi dia membelek-belek jam tangannya.

Pod tiba di rumah Seroja dan Malik.

“Aku berharap kita dapat bertemu lagi,” ucap Malik sambil berjabat tangan dengan Hatadi.

Pod meninggalkan rumah Malik. Daripada jauh lambaian memisahkan mereka dengan Hatadi. Hatadi yang keletihan terlelap sepanjang perjalanan.

Comments

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya