Skip to main content

Sang Ilham






From other




Pintu rumahku diketuk beberapa kali. Kebetulan aku sedang menonton di ruang tamu ketika itu dan aku segera membukanya kerana ketukan pada pintu yang berkali-kali pada kekerapan yang tinggi menandakan sesuatu yang cemas atau penting.

Seorang kanak-kanak lelaki yang aku kenal berada di depan pintu sambil tersenyum. Dalam pelukkannya seekor kucing hitam menggosok-gosok manja kepalanya pada badan kanank-kanak itu.

“Hasbi, kamu buat apa pagi-pagi begini?” tanyaku.

“Hasbi ingin memohon jasa baik abang, boleh?”

“Lihat dulu apa yang diminta. Jika boleh abang berikan 'jasa' itu, abang akan lakukannya. Insyaallah.”

“Tolong jaga kucing adik ini boleh?”

“Jaga kucing. Erm…. Berapa lama?”

“Tiga tahun.”

“Tiga tahun? Lama benar. Hasbi hendak ke mana?”

“Hasbi akan berpindah ke England sebab ayah ingin melanjutkan pengajian PhDnya di sana.”

“Oh!”

“Berat sangatkah permintaan Hasbi ini?”

“Berat itu tidaklah terlalu berat tetapi agak berat.”

“Tolonglah abang. Hasbi tidak ada orang lain yang Hasbi yakin untuk membela kucing Hasbi ini.”

“Kenapa tidak bawa sahaja kucing ini sekali ke sana?”

“Ayah kata jika hendak membawa haiwan ke luar negara urusannya rumit lagi leceh. Perlu ada sijil kesihatan. Ayah juga mengatakan mungkin perubahan cuaca di sana tidak sesuai untuk kucing tempatan.”

“Begitukah? Abang akan  cuba yang terbaik.”

“Terima kasih. Terima kasih,” ucap Hasbi berulang kali kerana terlalu gembira.

“Bila kamu sekeluarga bertolak ke sana?”

“Malam ini.”

“Selamat jalan. Abang doakan kamu selamat pulang dan selamat pergi. Jika ada masa kirimlah email seayat dua menceritakan kisah hidup kamu di sana.”

“Insyaallah, abang.  Hasbi tinggalkan kotak ini di sini. Di dalam kotak ini ada sangkar dan contoh makanan kucing yang selalu Hasbi beri kepada kucing ini.”

“Baiklah.”

Hasbi menghulurkan tangannya. Aku menyambut tangannya dan kami berjabat.
Ucap Hasbi sambil melambai-lambai tangannya, “Pergi dahulu.”

Tanyaku “Ops, sebentar. Apakah nama kucing ini?”

“Sang Ilham namanya,” balas Hasbi.

Aku melepaskan kucing hitam yang bernama Sang Ilham itu masuk ke dalam rumahku. Perlahan-lahan dia masuk ke dalam rumahku dan duduk di hadapan peti televisyen seperti sedang memahami apa yang ditontonnya.
Keesokkan harinya.

Penggera telefon berbunyi dengan bunyi siaran radio IKIM.fm. Ku gagahi jua untuk bangun. Butang henti pada telefon ditekan. Namun serangan hasutan mengatuk menyerang lagi. Keenakkan kerehatan dijana dalam minda membuatkan aku kembali terbaring tewas di katil. Mataku kembali layu, lali dan terpejam.

Satu tangan kecil menampar dahiku berkali-kali. Aku sedar segar kerana terkejut. Rupa-rupanya Sang Ilham dengan bermain-main dengan rambutku.
“Rupanya kamu ini pengejut subuhku untuk hari ini. Mungkin tugasmu itu ditulis tuhan untukmu. Terima kasih,” ucapku pada Sang Ilham.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya