Skip to main content

Teori Efek Rama-rama (Butterfly Effect Theory)

Menurut teori ini, sesuatu perubahan kecil pada satu pembolehubah boleh memyebabkan perubahan yang ketara pada sesuatu sistem yang kompleks. Teori ini mengatakan pergerakkan kepak rama-rama mampu mengubah atmosfera bumi sehinggakan ia mampu mengubah pergerakan atau kewujudan putting beliung di satu kawasan.

Perubahan kecil pada kehidupan akan membawa kesan yang besar pada masa depan, itu yang aku faham jika teori ini dikaitkan dengan kehidupan manusia yang merupakan salah satu sistem yang kompleks di dalam dunia. Tiada siapa mampu untuk meramal dengan tepat pergerakan atau perilaku manusia satu detik ke hadapan.

Anda yakin dengan teori ini? Mari kita lihat pada kehidupan kita pada hari ini.

Kronologi Senario Terburuk Ekstrem (Kes Curi Selipar)

  1. Encik A telah mencuri sepasang sepasang kasut selepas selesai solat Jumaat
  2. Pemilik kasut menunggu sehingga semua jemaah pulang dengan harapan dia menjumpai kasutnya semula.
  3. Tetapi setelah lama menanti, dia tidak jua menjumpai kasutnya. Pemilik kasut itu tidak pula mengambil kasut orang lain.
  4. Jadi dia pulang dengan berkaki ayam dan terlambat ke pejabat.
  5. Sampai di pejabat, bosnya memarahinya.
  6. Dia menjadi tidak sedap hati dan marah kepada pencuri itu.
  7. Dalam perjalanan pulang, disebabkan dia terlalu marah atas perkara yang berlaku kepadanya, dia memandu dengan laju dan terlanggar seseorang yang melintas jalan raya pada ketika itu.
  8. Mangsa yang dilanggar itu adalah Encik A, pencuri kasutnya. Mayat Encik A dibawa ke hospital bersama-sama dengan kasut yang dicurinya.


Kronologi Senario Terbaik Ekstrem (Kes Menderma Kamus)

  1. Encik B dijemput menyertai program menziarahi rumah anak-anak yatim. Setiap peserta dikehendaki membelikan satu hadiah untuk diberikan kepada anak-anak yatim.
  2. Disebabkan Encik B sukakan buku, dia membeli sebuah kamus.
  3. Encik B memberikan kamus itu kepada seorang anak yatim di rumah yang lawatinya.
  4. Anak yatim termotivasi dengan pemberian Encik B dan belajar bersungguh-sungguh.
  5. Sepuluh tahun kemudian, anak yatim itu berjaya menjadi pakar jantung.
  6. Encik B mengalami sakit jantung dan memerlukan pembedahan.
  7. Encik B selamat menjalani pembedahan.
  8. Tidak disangka-sangka doktor bedah itu adalah anak yatim sama diberi sebuah kamus 10 tahun lalu.

Dalam setiap perbuatan pasti ada kesannya. Mungkin hari ini, mungkin 10 tahun akan datang.

.

Comments

  1. hmm..bes2..first time denga pasal butterfly effect nih

    ReplyDelete
  2. hoho butterfly effect mcm dlm cite heroes..
    huhu pe lagas..
    cmne kalo aku x eksiden?
    mesti aku xde keter itam tu kan?
    mesti aku xbli rim kan?
    mesti aku dah kawen..hohoho

    ReplyDelete
  3. sampai ati ko ckp en. A mencuri kasut,,sian die..die x bersalah..-_-

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Conteng kepada Lukisan

From other Hasil ini adalah daripada satu contengan rawak.

Tanam Pokok dan Jimat

Dengan Nama  Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Sudah hampir sebulan saya dah isteri saya berkecimpung dalam industri penanaman pandan dan pokok limau kasturi. Erk. Gurau sahaja. Sebenarnya saya dan isteri telah membeli sebatang pokok limau kasturi dan menanam pokok pandan di hadapan rumah kami. Setelah sebulan, kami telah mendapat hasilnya, pokok limau kasturi telah membuahkan hasil yang baik dan pandan bertumbuh dengan baik. Mengapa kami menanam pokok-pokok ini. Sebabnya: Jimat Masa Kami tidak perlu ke kedai semata-mata hendak minum air limau ais atau teh limau ais (Sedapnya~). Atau air sirap pandan. Jimat Wang Selalunya jika saya ke kedai untuk mendapatkan limau kasturi saya akan membeli dalam beberapa biji (5 atau 6 biji). Tetapi jumlah sebenar yang akan digunakan pada satu-satu masa adalah 2-3 biji dan selebinnya akan disimpan. Entah bila pula, ia akan digunakan. Menambah Rasa Syukur Setiap kali saya melihat pokok-pokok itu, sering tercetus rasa syukur

Mukadimah - Lagenda Eleaf

"Tuan ada berita buruk yang baru saya terima daripada burung perutusan," pembawa utusan di perlabuhanan Waris Hazir Oming menerpa Tuan Hazim. Sahut Tuan Hazim, "Berita buruk apakah yang dibawa kamu ini. Jangan kamu katakan saya perlu berada di sini untuk sepurnama lagi sudahlah." "Bagaimana tuan tahu? Perutusan daripada Syahbandar untuk ke Bendahara meminta khidmat tuan dan Tuan Tong dilanjutkan lagi buat kali kedua." "Tidak guna betul! Apa mereka fikir kepakaran saya berharga dalam mereka cipta hanya untuk menulis surat hutang di perlabuhan ini" jerit Tuan Hazim. Mukanya kemerahan kerana marah. Pembawa utusan menyokong, "Betul itu tuan, tuan tidak sepatutnya berada di sini." "Tuan Tong tahu akan perutusan ini?" "Saya rasa dia masih tidak mengetahuinya." "Tidak mengapa. Biar saya yang sampaikan berita perutusan ini kepadanya." "Baik tuan, saya mohon beredar." Pantas Tuan Hazim meninggalkan mejanya